Sarjakuva-automaatti

Sarjakuva-automaatti sijaitsee tällä hetkellä Ravintola Sörkan Ruusussa, os. Pääskylänrinne 3, 00500 Helsinki.

Suomen sarjakuvaseuran Sarjakuva-automaatti on entinen 1940-luvun makeis- ja savuke-automaatti. Syksyllä 1999 täydellisesti kunnostettu automaatti myy pieniä sarjakuvalehtiä kahdella euron kolikolla! Sarjakuvat on pakattu askeihin ja niiden tekijöinä on sarjakuvantekijöitä Suomesta ja ulkomailta.

sarjakuva automaatti2021

Kuva: Lasse Hauerwaas

Ohjeita askintekijöille

Automaatti myy sarjakuvia ja sen johdannaisia. Työ voi olla sarjakuvalehti, kuvasarja, animaatiokirja, kolmiulotteinen...* ja se voi olla minkä mallinen tahansa, kunhan se mahtuu tavalliseen tupakka-askiin. Jos näyttää siltä että askista on tulossa erityisen kevyt, täytyy siihen lisätä joku ylimääräinen yllätys, jotta se laskeutuisi painollaan automaatin riviä pitkin. Askin mitat ovat 8,5 x 5,5 x 2 cm.

Yhden askin hinta on 2 euroa, josta taiteilija saa käteisenä 1.50 euron tekijänpalkkion. Kannattaa miettiä tarkkaan että askin sisältö olisi ostajan mielestä kahden euron arvoinen, jottei kellekään tule paha mieli. Ja tietenkin että askit menisivät kaupaksi!

Sarjakuvaseuralla on valmiita askiaihioita, joten tupakka-askeja ei tarvitse alkaa keräillä. Kun haluat sarjakuvasi automaattiin, lähetä postia os. Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. ja pyydä askiaihioita itsellesi.

Koristeleminen

Askin itse tulee olla merkitty työn nimellä tai kuvalla, tai sen voi vaikka maalata kokonaan. Ainakin yhdessä askin kapeassa päädyssä tulee olla jotain, koska se tulee näkyviin automaatin ikkunassa. Huomaa että tämän päädyn reunoista jää noin 1 cm metalli-kehyksien sisään. Ja muista että koristeleminen on helpompaa ennen askin kokoamista.

Kokoaminen

1. Tavallinen liimapuikko on paras tähän.
2. Taita ensin kaikki taitekohdat sisäänpäin.
3. Levitä liimaa keskimmäisille sivulipareille.
4. Taita aski kokoon. Paina liimauskohtia niin että niistä tulee tukevat.

Mainos

Automaatin ikkunaan tuleva mainos on tärkeä! Mainokseen tulee tekijän nimi, työn nimi ja kuva, joista tulee jotenkin ilmi minkä tyylistä tavaraa aski sisältää. Muista mainita mainoksessasi, jos askin teos sopii myös englanninkielisille lukijoille. Hintaa ei tarvitse laittaa, koska se on mainittu muualla koneessa. Mainoksen leveys on 7 cm, korkeus 10 cm.

* Automaattiin saa tarjota c-kasetteja! Nämä tulee pakata c-kasettien normaaleihin koteloihin. Tilaa kerrallaan on n. 30 kasetille.

Katso video Sarjakuva-automaatista. Video: Salla Moilanen & Iina Silventoinen